Luuk. 2:1–20
Siihen aikaan
antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava
verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa
Syyrian käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin
omaan kaupunkiinsa.
Niin myös
Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ja meni verollepanoa varten
Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun.
Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän
siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan,
esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut
tilaa majapaikassa.
Sillä
seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän
edessään seisoi Herran enkeli ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi
paimenet, mutta enkeli sanoi heille: »Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille
ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt
Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen,
joka makaa kapaloituna seimessä.» Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä
suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen: - Jumalan on kunnia
korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.
Kun enkelit
olivat menneet takaisin taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen: »Nyt
Betlehemiin! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Herra meille
ilmoitti.» He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka
makasi seimessä. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta
sanottu. Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. Mutta Maria
kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.
Paimenet
palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet.
Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.
Muistamme
jouluevankeliumin pääpiirteissään ulkoa. Nuori Neitsyt Maria tulee raskaaksi
Pyhästä Hengestä. Hän ja kihlattunsa Joosef matkustavat Betlehemiin
toteuttamaan keisarin veromääräystä. Siellä Maria synnyttää tallissa, koska
majatalossa ei ole tilaa. Taivaalliset valot tulvivat maan ylitse, enkelit
ilmoittavat ilosanoman. Paimenet jättävät laumansa nähdäkseen vastasyntyneen
lapsen. Kaikki ylistävät Jumalaa.
Harvemmin
tulee mietittyä sitä, mitä tämän jälkeen seurasi. Enkelit lopettivat laulamisen
ja palasivat taivaaseen, paimenet töihinsä, Maria ja Joosef keräsivät kimpsunsa
ja kampsunsa, ottivat pienokaisensa ja matkustivat kotiin Nasaretiin
(Matteuksella Egyptin kautta). Jouluasetelma purkautuu ja arki koittaa: seimi
on jälleen tyhjä, yötaivas pimeä ja hiljainen, paimenet tarkkaavat yöllä
laumaansa.
Betlehemissä
tapahtui ikään kuin se sama, mitä pian meilläkin: perheet palaavat
sukuloimasta, jouluruuat on syöty, koristeet ja kuuset otetaan pois. Lapset
menevät kouluun ja vanhemmat töihin. Paimenten tavoin palaamme elämämme
pelloille, jokapäiväisen elämän rutiiniin. Kohta jatkamme siitä mihin jäimme
ennen joulua. Juhla on hyvä, mutta niin turvallinen arkikin.
Jouluevankeliumi
jää ontoksi kiiltokuvaksi – johon palataan kerran vuodessa – jos se ei sivua
arkeamme. Mitä kestävää siitä saisi mukaansa vaikkapa tulevan vuoden päiviin?
Joulun suurin
ihme ei olekaan liikkuvissa taivaan tähdissä tai enkeljoukon ilmestymisessä,
vaan siinä, että Jeesus syntyy sydämiimme. Uskossa sinä kannat joulun ihmettä.
Mystikko
Angelus Silesius (ei Mestari Eckhart) on todennut, että vaikka Jeesus syntyisi
tuhat kertaa Betlehemissä, sillä ei olisi mitään merkitystä, ellei hän synny
sydämissämme.
Samasta puhui
Roy. L. Smith: “Se, jolla ei ole joulua sydämessään, ei löydä sitä myöskään
paketeista kuusen alta." Sydämestä joulu löytyy myös Vexi Salmen laulussa:
”Näin sydämeeni joulun teen, ja mieleen hiljaiseen taas Jeesus lapsi syntyy
uudelleen.”
Ei Jumala
itseään varten syntynyt ihmiseksi. Hän tuli Pojassaan ihmiseksi meidän ja
meidän pelastuksemme tähden.
Ihmisen sydän
on kuin vuotava astia. Vaikka se olisi jonain hetkenä täynnä hurskaita
aikomuksia ja suuria hengellisiä kokemuksia, niin arkiset askareet ja maailman
hälinä saavat ne nopeasti haalistumaan ja vuotamaan mielestämme. Tulee hetkiä,
jolloin Jumala on kaukana, niin kaukana, että onko joulun ihmettä koskaan
tapahtunutkaan: ”seimi on tyhjä, yötaivas pimeä ja hiljainen, ei näy eikä kuulu
enkelten ylistystä.”
Kautta
maailman tunnetaankin sanonta: "Tie helvettiin on kivetty hyvillä
aikomuksilla." Emme tee sitä hyvää, mitä tahdomme, vaan sitä pahaa, mitä
emme tahdo. Synnittömiä pyhimyksiä ei meistä koskaan tule. Siksi Jeesuksen on
synnyttävä sydämeemme yhä uudelleen. Hän, ainoastaan hän, voi henkensä ja
sanansa kautta synnyttää meissä uskon. Hän voi muuttaa ja auttaa meitä.
Luulenpa,
että Kristusta kiinnostaa jouluevankeliumin ulkoluentaa enemmän se, että hän
saa luvan syntyä sydämiimme yhä uudelleen. Hän tarjoaa uutta alkua vuotaville
astioille ja kompasteleville armonkerjäläisille. Tämä lupaus kantaa meitä
arjessa. Se kantaa meitä myös Herran vuonna 2020. Rakas virsi kertoo tämän
tärkeän ja lohduttavan sanoman näin: ”Joka aamu on armo uus, miksi huolta siis
kantaa! Varjot väistyy ja vajavuus, Jeesus voimansa antaa. Kiitos Herran, hän
auttaa tiellä, meidän kanssamme nyt ja aina on” (VK 547:1).
Efesolaiskirjeessä
luvataan: ”Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte” (3:17).
Uskon kautta joulunlapsi, ristinmies ja ylösnoussut Herra asuu meissä.
Uskon kautta joulunlapsi, ristinmies ja ylösnoussut Herra asuu meissä.
Älä etsi
Jeesuksen syntymäseimeä enää Betlehemistä. Etsi se sydämestäsi.
[Lopun kappaleissa suoraa lainausta Kaija ja Reijo Telarannan sivustolta ]
[Lopun kappaleissa suoraa lainausta Kaija ja Reijo Telarannan sivustolta ]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti