Olen Toivakan seurakunnan kirkkoherra. Kirjoitan hengellisistä ja yhteiskunnallisista teemoista, julkaisen myös saarnoja ja hartauskirjoituksia. 'Kirkonherra'-nimi juontuu sortavalaisten vierailusta. Heidän puheissaan kirkkoherra taipui muotoon kirkonherra, se hymyilytti. Leikinlaskua tärkeämpää kuitenkin on, että nimi viittaa todelliseen kirkonherraan, Jeesukseen Kristukseen. Hän inspiroi tätäkin blogia.
13.7.2016
Saarna 7. sunnuntai helluntaista 7.7.2013
Matt. 5:20-30
Jeesus sanoi: "Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.
Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.
Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin."
Joskus on mukava mennä ulos syömään. Varsinkin ulkomailla käydessä on kiva mennä à la carte -ravintolaan, jossa ruokalistalta saa valita mitä ikinä huvittaakin: kalaa tai lihaa, salaattia tai muita lisukkeita, valkosipuliperunat, lohkoperunat tai vaikkapa ranskalaiset. Jälkkärit ja ruokajuomat päälle. Tarjoilijalle voi esittää pyynnön eri variaatioista ja keittiö toteuttaa sen. Valitset sen mikä miellyttää sinua ja sopii budjettiisi.
Ravintolamaailmassa näin toimiminen on hauskaa ja täysin ok. Mutta entä hengellisessä elämässä? Onko suositeltavaa valita yhdestä uskonnosta sitä ja toisesta tätä? Onko oikein harrastaa à la carte -meininkiä tyyliin: Jeesus on kyllä kiva, mutta en usko siihen, että meillä on vain tämä yksi ainutkertainen elämä. Otanpa hindulaisuudesta ajatuksen, että synnymme tänne maailmaan uudelleen toisessa muodossa. Karman lakikin selittää pahat jutut paremmin kuin kukaan pappi: sulle käy huonosti jos olet menneessä elämässä tehnyt väärin. Se on loogista. Mitähän sitä vielä ottaisi omaan annokseen, ripaus buddhalaisuutta?
À la carte -kristillisyys on muodissa – rakenna oma hengellinen lautanen. Valikointi ei rajoitu vain tähän. Myös kristinuskon sisältä poimitaan mieleisiä asioita. Kymmenen käskyä on tästä hyvä esimerkki. Valitaan käskyistä ne, joita halutaan noudattaa. Valitaan ne, joita on varaa noudattaa ilman liian suurta vaivaa. Käskyt yksi ja kolme tuntuvat hyviltä, mutta 7. ja 8. vähemmän tärkeiltä. Ne voidaan ottaa suosituksina, ei se niin vakavaa ole. Neljäs käsky ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” - eihän tällä voi olla nykypäivänä mitään merkitystä, eihän? Kyllä Jeesuskin höllentäisi näitä normeja, jos keskuudessamme olisi. Yhteiskunta muuttuu, kai Jumalankin lakia pitää vähän fiksata?
À la carte -kristillisyys – valitsen ne osat kristillisestä elämästä, jotka sopivat juuri minulle.
Mitäköhän Jeesus tähän sanoisi tai tekisi ”What Would Jesus Do”?
Kuulostaako kaverilta, joka huvikseen höllentää Jumalan lakia? Kaverilta, joka arvostaa sitä, että hänen opetuksistaan valitaan vain tietyt jutut? -”...Laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto... Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi...”
Jeesuksen seuraaminen ei ole helppoa. Se vaatii työtä ja uhrauksia. Ainakin jos meinaa olla tosissaan.
Jeesus heittää kovia haasteita. Hänen seuraajiensa ei tule mennä siitä mistä aita on matalin, vaan yrittää enemmän. ”Te olette maan suola ja maailman valo”, sanoo Jeesus. ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen”, Vapahtaja jatkaa.
Lainopettajat ja fariseukset olivat tunnettuja Jumalan lain noudattajia. He pyrkivät seuraamaan sitä pikkutarkasti. Jotta heitä paremmin olisi voinut lakia seurata, piti todella yrittää parhaansa. Mahdoton urakka monelle. Silti Jeesus sanoo omilleen: ”Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”
Jumalan tahto on, että eläisimme hänen pyhyydestään ja pyhittyisimme hänen seurassaan. Uusi moraali, tapa elää tässä maailmassa, kehittyy Herran seurassa. Jeesus opettaa, että 5. käsky ei tarkoita vain kirjaimellista tulkintaa, se on enemmän. Hän sanoo, että olette kuulleet opetettavan ”Älä tapa” mutta minä sanon teille, että jos sinulla on riita siskosi tai veljesi, isäsi tai äitisi, sukulaisesi tai ystäviesi kanssa, yritä selvittää ne. Jos sinulla on riita sunnuntaiaamuna kun olet tullut kirkkoon, mene takaisin, sovi asiasta ja palaa sitten takaisin messuun. Onko sinulla tänään riita päällä jonkun kanssa? Herra kehottaa meitä selvittämään tällaiset. Tehdä sovinto ei tarkoita, että siitä heti ylin ystävyys syntyisi – se ei ole aina mahdollista. Mutta Jeesuks opettaa, että konfliktit pitää yrittää ratkaista.
Toiseksi Jeesus sanoo: Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.' Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan.”
Jokainen tietää, mitä nämä sanat tarkoittavat meidän nykymaailmassa. Paljasta pintaa ja seksiä on tarjolla enemmän kuin koskaan. Miten helposti voimme kokea myös epätervettä himoa, sellaista jolla satutamme toisiamme ja lopulta myös itseämme. Harmittomasta leikistä voi kasvaa suuri onnettomuus, joka rikkoo parisuhteen. Uskollisuuden rajoja koetellaan ja niitä höllennetään: pornografiaa kutsutaan aikuisviihteeksi. Jeesus kehottaa luopumaan sellaisista asioista elämässämme, jotka ikävyyksiin. Repäise itsesi synnistä pois, hän sanoo. Hänen omansa on tarkoitettu pyhään elämään.
Mutta pystyykö kukaan noudattamaan näitä Jeesuksen opetuksia, näitä ja niitä monia muita mitä Raamatusta löytyy? - Ei. Armosta olemme pelastetut. Rippikoulustakin tuttu ydinsanoma on siis voimassa. Kukaan ei pääse taivaan portista lakia noudattamalla vaan sen lahjan kautta, jonka Jeesus ristillä ja ylösnousemuksellaan meille hankki.
Kun me kerran tiedämme, että syntimme on annettu anteeksi, kun tiedämme ettemem voi noudattaa lakia ja ettemme kykyne seuraamaan Jeesuksen opetuksia, niin tarkoittaako se ettemme enää laista piittaisi. Ei. Lain seuraamisen vaikeus ei saa johtaa siihen, että käännymme a la carte -kristillisyyteen. 10 käskyä on on edelleen 10 käskyä, ei 10 suositusta. Päinvastoin: Jeesuksen anteeksiantamuksen ja rakkauden innoittamina haluamme elää hänen sanansa mukaista elämää. Henkensä kautta Kristus elää meissä. Kristuksen rakkaus vaikuttaa meissä. Rakkaus velvoittaa meitä etsimään hyvää myös ihmissuhteissamme. Ja kun hoidamme niitä, löydämme Jumalan pyhyyden myös sieltä.
Kolmiyhteisen Jumalan rakastaminen on hänen käskyjensä pitämistä. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa. Rakastetaan Jeesusta. Pidetään hänen käskynsä. Ei valikoida mieleisiä. oka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti