Matt. 1:18-24
Maria,
Jeesuksen äiti, oli kihlattu Joosefille. Ennen kuin heidän
liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen
vaikutuksesta, oli raskaana. Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta
ei halunnut häpäistä kihlattuaan julkisesti. Hän aikoi purkaa
avioliittosopimuksen kaikessa hiljaisuudessa.
Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä."
Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan,
ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -
se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen.
Kun Joosef ajatteli tätä, hänelle ilmestyi yöllä unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa Mariaa vaimoksesi. Se, mikä hänessä on siinnyt, on lähtöisin Pyhästä Hengestä. Hän synnyttää pojan, ja sinun tulee antaa pojalle nimeksi Jeesus, sillä hän pelastaa kansansa sen synneistä."
Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut:
- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan,
ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -
se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Unesta herättyään Joosef teki niin kuin Herran enkeli oli käskenyt ja otti Marian vaimokseen.
Luin
hetki sitten Kiinan kristityistä lähetyslehdestä. Suomessa asuva
kiinalaisen seurakuntatyön pappi Paolos Huang kertoi, että
kiinalaisille on vaikea ymmärtää armo-oppia: ihminen pelastuu
yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden. He ovat niin
tottuneita ahkerointiin ja siihen, että ihmisen pitää muuttua
samalla hyväksi ihmiseksi, että silkasta armosta pelastuminen
tuntuu heistä hullulta. Jotta armosta voidaan puhua, heidän tulee
oppia aivan uusi käsite. Paolos Huang jatkaa: ”Armo-käsitteen
mukaan Jumala rakastaa ihmisiä ehdoitta, mikä on kiinalaiselle
kulttuurille aika vierasta. Kun ymmärrämme armo-käsitteen, se
tulee heille houkuttelevaksi.” Huangin mukaan erityisesti
luterilaisella armo-opilla olisi paljon annettavaa kiinalaisille.
Kaikkien
uskontojen osalta voimme olla yhtä mieltä rauhanpyrkimyksistä ja
kultaisesta säännöstä ”Minkä tahdotte ihmisten tekevän
teille, tehkää te heille.” Tässä olemme samanlaisia. Mutta
uskonnoissa on myös eroja, tämä tulee muistaa. Synti, armo,
pelastuminen – ei niitä käsitetä kaikissa uskonnoissa samoin.
Aika monessa uskonnossa on kyse siitä, miten ihminen jumalistuu,
miten ihmisestä tulee parempi ihminen, lopulta jopa itse Jumala.
Jumala pitää löytää joko meditoiden sisältäpäin tai
pyhiinvaellusmatkoilta vuorten korkeuksiin. Monissa uskonnoissa
ihmisen tekoja korostetaan yli kaiken.
Kristinusko
lähtee siitä, että Jumala on suuri, ihminen pieni. Jumala on pyhä,
ihminen syntinen. Vaikka tekisimme mitä, niin ei meistä mitään
jumalia tule. Tämä asetelma pysyy, vaikka olemme samalla Jumalalle
kelpaavia Kristuksen tähden.
Ihminen
etsii luonnostaan Jumalaa omien toimiensa kautta, löytää hänet
omien ponnisteluidensa kautta. Mutta Jumalan armo ja rakkaus kumartuu
alas. Evankeliumissa kuulimme juuri tästä: Jeesus syntyy ihmiseksi
ja tulee keskellemme. Jeesus, Immanuel, Jumala meidän kanssamme.
Jos
joku vielä miettii, miksi Jeesus tuli maailmaan, niin tässä
yhteisesti ajatukset:
Koska
Jumala on ihmistä suurempi ja pyhä, miten hän olisi voinut
keskustella kanssamme ellei hän olisi tullut ihmiseksi? Hänen piti
tulla keskuuteemme.
Jumala
on pyhä, me syntisiä. Miten katoamaton voi olla yhteydessä pyhään.
Jumalan pyhyydessä häikäistyisimme ja tuhoutuisimme, jos hän
arvioisi meitä omasta mittapuustaan. Mutta kun hän tuli
keskellemme, voisimme saada häneen yhteyden Jeesuksen kautta joka
oli sekä Jumala että ihminen.
Olemmeko
kadottaneet kristinuskon kalleimman aarteen?
Uskomme
on kyse suhteesta, sinä-minä suhteesta. Kyse on läsnäolosta.
Aivan kuten tahdomme olla paljon niiden ihmisten kanssa, jotka ovat
rakkaita ja lähellä, niin meidän tulisi ajatella Jumalasta. Tämä
on uskomme suurin lahja ja salaisuus: Jumala on meidän kanssamme.
Polvistumme
pian ehtoolliselle. Se on läsnäolon ateria. Siinä otamme vastaan
ei vain leivän ja viinin, vaan itsensä Kristuksen. Koko hänen
täyteytensä, työnsä ja olemuksensa. ”Ei mikään niin voi
virvoittaa” -virsi sen hienosti kertoo, mitä ehtoollisesta on
meille luvattuna: ”Muu vaivoissa ei lohduta, ei auta kuolon
tuskissa, ei päästä alta murheitten kuin läsnäolo Jeesuksen.”
Hieno
teksti siitä, miten Jeesus ymmärtää vajavaisuudemme, koska on
ollut yksi meistä: ”Koska
meillä siis on suuri ylipappi, joka
on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme
tässä tunnustuksessa. Meidän
ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme,
sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin
koetellaan;
hän vain ei langennut syntiin. Astukaamme sen tähden rohkeasti
armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta,
löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme.”
Matteuksen
evankeliumin alussa enkeli siis ilmoitti Joosefille, että Marian
synnyttämä poika tulee olemaan Immanuel, Jumala on meidän
kanssamme. (Matt. 1:23)
Saman
evankeliumin lopussa ylösnoussut Jeesus lupaa opetuslapsilleen:
”Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun
asti." (Matt. 28:20)
Matteuksen,
ja koko Raamatun, perusviesti on alusta loppuun sama: Jumala on
meidän kanssamme.
Jouluna
Jumala syntyi ihmiseksi, meidän elinehtojemme, epävarmuutemme ja
huoltemme keskelle. Ylösnousseena Herrana hän on meidän kanssamme
joka päivä. Kristus tuo rohkeuden monien taakkojen kantamiseen.
Usko hänen läsnäoloonsa antaa lujan perustan monin tavoin
epävarmaan elämään.
Jumala meidän kanssamme. Se joka löytää tästä lahjan joululleen ja elämälleen, on autuas, onnellinen.
Jumala meidän kanssamme. Se joka löytää tästä lahjan joululleen ja elämälleen, on autuas, onnellinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti