Luuk. 11:14-26
Jeesus ajoi mykästä
miehestä pahan hengen. Kun henki oli lähtenyt, mykkä mies alkoi
puhua, ja kaikki hämmästyivät. Muutamat kuitenkin sanoivat:
"Belsebulin, itsensä pääpaholaisen, avulla hän pahoja henkiä
karkottaa." Toiset taas halusivat panna hänet koetukselle ja
vaativat häneltä merkkiä taivaasta. Mutta Jeesus tiesi, mitä
heillä oli mielessä, ja sanoi:
"Jokainen valtakunta,
joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot
sortuvat toinen toisensa päälle. Jos nyt Saatana taistelee itseään
vastaan, kuinka sen valtakunta voi pysyä koossa? Tehän sanotte,
että minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla. Mutta
jos minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla, kenen
avulla sitten teikäläiset niitä karkottavat? Heistä te saatte
itsellenne tuomarit. Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä
ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo
tullut teidän luoksenne.
Kun
väkevä mies vartioi linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on
turvassa. Mutta jos toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen
kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa häneltä aseet
ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin. Joka ei
ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun
kanssani kokoa, se hajottaa."
"Kun
saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla
seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä. Silloin se päättää:
'Minä palaan kotiini, josta lähdin.' Kun se sitten tulee ja löytää
huoneensa lakaistuna ja hyvässä järjestyksessä, se hakee
seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja
asettuvat sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi
kuin alussa."
”Paha
ei ole muuta kuin hyvän poissaoloa, aivan kuten pimeys on valon
puuttumista.”
Näin
on sanonut kirkkoisä Johannes Damaskolainen. Hänen lausahduksensa
auttaa ymmärtämään päivän evankeliumia ja erityisesti sen
loppua, jossa Jeesus kertoo vertauksen saastaisesta hengestä ja sen
paluusta.
Monelle
joka tarkastelee uskoa ulkopuolisin silmin, se näyttäytyy sääntöjen
viidakkona. Synti nähdään yksistään pahoina tekoina ja Jumalan
käskyjen rikkomisena. Ajatellaan, että uskon ytimessä on litania
käskyjä, jotka alkavat sanalla 'Älä'. Heidän näkökulmastaan
uskova joutuu elämään jatkuvassa pelossa, ettei vain tekisi
väärin. Heille kristinusko on ”Älä tee sitä ja sitä”
-uskonto. Valitettavasti myös kirkon sisällä uskonydin voi olla
kateissa. Turhan monen lähestymistapa on ongelmakeskeinen: yritetään
päästä eroon pahoista asioista ja negaatioista, keskitytään
niihin. Muuta ei nähdä kuin se, mitä ei kuulu tehdä. Hyvän
tekeminen ja evankeliumin eteenpäinvieminen jäävät vähäiseen
sivurooliin.
Jeesus
opettaa, ettei edellä kuvattu ajattelutapa riitä. Ei riitä, että
pidättäydymme tekemästä pahaa ja keskitymme oman elämämme
ongelmiin. Todellinen kristinusko ei perustu negaatioihin vaan
myönteisiin asioihin: ei demoneihin vaan Jumalaan, ei pakonomaiseen
synninpelkoon vaan hyvän tekemiseen. On omistauduttava koko
sydämestään Jumalan hyvyyden vastaanottamiseen ja sen jakamiseen.
Ilosanomaa Jeesuksesta on vietävä maailmaan ääriin. Sitä ei voi
tehdä puolihuolimattomasti tai puolueettomasti. Jeesus sanoo: ”Joka
ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun
kanssani kokoa, se hajottaa.” Jeesus
antaa tyhjyyden ja pahuuden tilalle paljon enemmän. Meitä ei
kutsuta pelkoon, vaan rohkeaan elämiseen – ”Vapauteen
Kristus meidät vapautti”
(Gal. 5:1).
”Paha
ei ole muuta kuin hyvän poissaoloa, aivan kuten pimeys on valon
puuttumista.”
Jos
hyvä on poissa, ennen pitkää paha täyttää tyhjän tilan. Jos
sydämessä ei asu isäntänä Kristus, joku toinen tulee
hallitsemaan sitä. Jos keskitymme pakonomaisesti pääsemään eroon
ongelmistamme, entistä pahemmat asiat saattavat täyttää
tyhjyyden. Jos Pyhä Henki ei saa ihmistä valaista, hän jää
pimeyden valtaan. Näin käy vaikka kuinka puunaisi pintaa
kiiltäväksi, lakaisisi ja laittaisi kaikki omasta mielestään
hyvään järjestykseen.
Luulenpa,
että näiden ajatuksien jälkeen on helpompaa ymmärtää vertaus
saastaisen hengen paluusta. Kuunnelkaamme se siis vielä kerran: ”Kun
saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla
seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä. Silloin se päättää:
'Minä palaan kotiini, josta lähdin.' Kun se sitten tulee ja löytää
huoneensa lakaistuna ja hyvässä järjestyksessä, se hakee
seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja
asettuvat sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi
kuin alussa.”
Ihminen
voi omilla teoillaan karkottaa pahan. Väliaikaisesti. Mutta jos
sydämen kotiin ei tule tilalle yhtään mitään, tyhjiö jää, voi
lopputulos olla alkuperäistä karmeampi. Jumalan hyvyys on ainoa
voima, joka aiheuttaa pysyvän muutoksen. Sen avulla ongelmistakin –
pahoistakin – voi kasvaa ulos. Apostoli Paavali ymmärsi tämän
totuuden kirjoittaessaan: ”Etkö
ymmärrä, että Jumalan hyvyys johtaa sinut kääntymiseen?”
(Rom 2:4).
”Paras
tapa välttää pahaa, on tehdä hyvää”
(William Barclay).
Tässä
hyvä ohje. Jos Jumalan armon avulla teemme hyvää, kotimme ja
elävien kivien muodostama kirkkomme pysyy kunnossa. Pahalla ei ole
silloin tilaa, jota vallata. Paha ei voi enää palata kotiinsa,
koska se ei ole enää hänen kotinsa. Jos täytämme puutarhamme
Jumalan hyvyyden kukilla, pahuuden rikkaviljat eivät pääse
rehottamaan. Mutta aivan kuten puutarha tai koti, myös hengellinen
elämä vaatii jatkuvaa hoitoa. Siksi haluamme tehdä uupumatta hyvää
kuten Raamattu kehottaa: ”Meidän
ei pidä väsyä tekemään hyvää, sillä jos emme hellitä, saamme
aikanaan korjata sadon”
(Gal 6:9).
Jumala
antaa herätyksen aikoja, jolloin hän sanansa kautta ajaa pahaa
pois. Mutta jos ihmiset eivät ota tätä herätystä vastaan tai
peräti ajavat ateistista tyhjiö-oppia, paha löytää kyllä tiensä
takaisin. Ei kai näin ole käymässä? Pintaa, materiaa ja
hyvinvointia on enemmän kuin koskaan, mutta samalla monen sielu
köyhtyy. Kristilliset arvot ja perinteet on ajettu erämaahan,
paikkaan jossa pahan kuuluisi olla. Viihteellä, turhuuksilla ja
itsekkyydellä yritetään mieltä täyttää, mutta se ei tuo
pysyvää rauhaa. Kovettunut ja maallistunut yhteiskunta uhkaa
muuttua pahemmaksi kuin se alkujaan oli.
Tätä
kehitystä vastustamme. Emme halua nähdä lapsemme ja lapsenlapsemme
elävän arvotyhjiössä, jonka väärät asiat valtaavat.
Taistelemme sitä vastaan Jumalan hyvyydellä. Paavali sanoo:
”Pukekaa
yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne
Paholaisen juonia vastaan. Seiskää lujina! Kiinnittäkää
vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan ja sitokaa
jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. Ottakaa kaikessa
suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet.
Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan
sana”
(Ef. 6:11, 14-17).
Ja
lopuksi. Viime päivien keskusteluissa keskiössä ovat olleet Pirkko
Jalovaara ja demonit. Ylilyöntejä on selvästikin tullut, mutta
sekin on käynyt selväksi, että Jalovaaran sanomisia on irrotettu
asiayhteyksistä. Saatana on, demoneita on. Se on kirkon opetuksen
mukaista. Mutta samalla meillä on sairauksia ja ongelmia, jotka
johtuvat aivan muusta kuin pahasta. Ennen Jeesus hieroi tahnaa sokean
silmiin ja paransi, nyt hän käskee meitä menemään lääkäriin
ja apteekkiin. Jumala toimii yhtä lailla maallisen terveydenhoidon
kautta kuin suoraan. Lääkkeiden ja terveydenhuollon väheksymisellä
voi olla katastrofaalisia seurauksia. Se voi johtaa kuolemaan.
Rukous, lääkärit, kaikki tarjolla oleva maallinen ja taivaallinen
apu, siinä on järkeä.
Toivon, että päivän saarna loi hieman tasapainoa asioiden suhteen. Pahasta tulee voida keskustella, ei siinä mitään. Mutta jos opetuksen keskiössä on demonit ja niiden pois ajaminen, pieleen menee. Me keskitymme armolliseen Jumalaan ja hyvän tekemiseen – se on pahinta myrkkyä mitä Valheen isälle voi tarjoilla. Kun sydän ottaa vastaan Jeesuksen rakkauden, pahalla ei ole enää pysyvää sijaa: ”Sydän kun auki on, sinne Jeesus tekee asunnon”.
Toivon, että päivän saarna loi hieman tasapainoa asioiden suhteen. Pahasta tulee voida keskustella, ei siinä mitään. Mutta jos opetuksen keskiössä on demonit ja niiden pois ajaminen, pieleen menee. Me keskitymme armolliseen Jumalaan ja hyvän tekemiseen – se on pahinta myrkkyä mitä Valheen isälle voi tarjoilla. Kun sydän ottaa vastaan Jeesuksen rakkauden, pahalla ei ole enää pysyvää sijaa: ”Sydän kun auki on, sinne Jeesus tekee asunnon”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti