Luuk.
2:1-20
Siihen
aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava
verollepano. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa
Syyrian käskynhaltijana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin
omaan kaupunkiinsa. Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista,
ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä
hän kuului Daavidin sukuun. Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa,
joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja
hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska
heille ei ollut tilaa majapaikassa.
Sillä seudulla oli paimenia yöllä
ulkona vartioimassa laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli ja
Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, mutta enkeli sanoi
heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko
kansalle. Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on
Kristus, Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa
kapaloituna seimessä." Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri
taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen: - Jumalan on kunnia
korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.
Kun enkelit olivat menneet takaisin
taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen: "Nyt Betlehemiin! Siellä me
näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Herra meille ilmoitti." He
lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi
seimessä. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta sanottu.
Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. Mutta Maria kätki
sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä. Paimenet palasivat
kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli
juuri niin kuin heille oli sanottu.
Koko
kristillinen sanoma alkaa siis näin:
Vanhemmat
ovat köyhiä. Juuri synnyttämäisillään oleva äiti, eikä paikkaa minne mennä.
Vastasyntynyt vauva, jolle ei ole kehtoa, pelkkä eläinten ruokintaan varattu seimi. Paimenet, jotka ensimmäisinä
tulivat paikalle, olivat ilman mitään vaikutusvaltaa siinä yhteiskunnassa.
Tässä
erikoisessa asetelmassa toteutuu maailmankaikkeuden ihmeistä suurin: Jumala
syntyi ihmiseksi. Kristus, Vapahtaja syntyy. Suuri ja käsittämätön tuli
pieneksi ja avuttomaksi lapseksi.
Onneksi
ensimmäisen joulun käsikirjoitus oli Jumalan, ei ihmisen. Jos nimittäin ihminen
olisi sen keksinyt, ei hän oli saattanut kuvitella Jumalan Pojalle näin
alhaista tietä. Sinne olisi pakostakin yritetty änkeä glamouria ja glitteriä,
silmäätekeviä ja palveluskuntaa, korkeat huoneet ja kultainen kätkyt. Mutta
miten alas Pyhä Jumala armonsa toikaan! Ei niin vähäistä, etteikö se olisi
kelvannut taivaan kuninkaan näyttämöksi. Martti Luther tajusi syvällisesti
tämän kirjoittaessaan Enkeli taivaan -virren: ”Sä köyhäks tulit, rikkahin, sua
kuinka kyllin kiittäisin. Ah Herra, joka kaikki loit, kuin alentaa noin itses
voit ja tulla halpaan seimehen heinille härkäin, juhtien! Vain heinät on sun
vuoteenas, oi Herra, taivaan kuningas, vaikkeivät kultavaattehet sun oisi
valtas arvoiset” (VK 21).
Jeesuksen
syntymä toteuttaa samaa logiikkaa kuin koko hänen elämänsä: hänessä Jumala
pyöräyttää melkein kaiken päälaelleen. Se mikä ihmisten silmissä on arvotonta,
se saakin Herralta kunnian. Jumala toimii siellä, missä ihminen ei sitä odota.
Maailma yllätetään, pelastus heilahtaa Betlehemin tuppukylästä, ”yhden tähden”
majatalosta.
Vaihtokaupassa, jossa meille lahjoitetaan armo, rakkaus ja
pelastus, me emme voi antaa Kaikkivaltiaalle mitään, mitä häneltä uupuisi.
Väärin luulemme, jos luulemme Herran kiinnittävän katseensa siihen, mikä on
keskuudessamme keskinäisen vertailun ja kilpailun kohteena. Meidän mahtimme ei
voi kilpailla seimenlapsen kanssa. Luther jatkaa: ”Näin näytät esimerkilläs,
ettei sun kelpaa edessäs ei kunnia, ei korkeus, ei valta, kulta, rikkaus.”
”Köyhyys on
lähes aina ihmisen oma vika, ja lähes jokainen köyhä on yhteiskunnan
rupusakkia.”
”Köyhä ei
pysty huolehtimaan omasta terveydestään, ja kiinnostuskin siihen sekä
ulkonäköön on täysin lopahtanut.”
Nämä
poiminnat ovat joulun alla Helsingin Sanomissa ilmestyneestä köyhyyskyselystä.
Vaikka nettikyselyt ovat totuudellisuudessaan arveluttavia, niin jotain nämä
kommentit kertovat. Arvot ovat koventuneet. Köyhyyttä ja ihmisen huonoa
menestystä pidetään monen mielestä tilana, joka on itse aiheutettua. Yllättävän
monella on kuva, jossa vähäosaisten koettelemukset ovat järjestään heidän omaa
vikaansa ja epäonnistumiset itsensä syytään. Ajattelussa lähdetään liikkeelle
siitä, että ihminen on oman onnensa seppä, jokainen oman kohtalonsa
yksinvaltias.
Olen
kanssanne tästä kehityksestä huolissani. Vähäosaisuus ei johdu ihmisen
yksiselitteisestä surkeudesta, vaikka siihen kuinka haluaisi joku uskoa.
Yhteiskunnallinen asema säätelee toimintaamme huomattavasti vahvemmin kuin
mikään varsinainen vapaa tahto, ja siksi ihmisten henkilökohtaisilla ansioilla
on erittäin rajallinen merkitys niin rikkauteen kuin köyhyyteenkin (Roy
Sandbeg, Mielipide HS 23.12.2015).
Mitä tämä
tahtoo sanoa?
Joulunsanoma
on tarkoitettu kaikille. Erotuksetta. Se, että ihminen saa ottaa vastaan
ilosanoman nyt ja elämän evääksi joka päivä. Sanotaanhan rakkaassa
joululaulussa: ”Luo köyhän niinkuin rikkahan saa, joulu ihana! Pimeytehen
maailman tuo taivaan valoa! Sua halajan, sua odotan, sä Herra maan ja taivahan.
Nyt köyhän niinkuin rikkaan luo suloinen joulus tuo!”
Meidän
pitää varoa ajattelussamme raja-aitojen pystyttämistä. Ihmisiä ja heidän
arvoaan ei saa lokeroida varallisuuden, iän, sukupuolen, rodun, sukupuolisen
suuntautumisen, koulutuksen, ei minkään eriarvoistavan määritelmän nojalla.
Tämä pitäisi olla selvää pelkästään jouluevankeliumin mullistavan sanan
äärellä. Siis sen, että ”vanhemmat olivat köyhiä. Synnyttämäisillään oleva
äiti, jolle ei paikkaa, vauva seimessä, rupusakkiin kuuluneet paimenet.” Ei
Jeesuksen myöhempikään elämä voittokulkua ollut, palmusunnuntain Hoosiannaa
lukuun ottamatta. Koditon ja ihmisten hylkäämä seimenlapsi kärsi kovan
kohtalon: ”Ristillä rinnalla ryövärin nukkuu uhri puhtahin. Enkelparven tie
kohta luokse vie rakkautta suurinta katsomaan.”
Jumala
toimii yllättävästi. Hänet löytää alhaalta, sieltä mistä luulisi kaiken valon
kadonneen. Kun kohtaamme kaikki ihmiset ja näemme heissä ”Marian, Joosefin,
paimenet, köyhän Jeesus-lapsen”, se puhuttelee. Emme ole koskaan pelkästään
auttajia, niin että toinen olisi toista ylevämpi, vaan pohjimmiltaan
samanlaisia ihmisiä kaikki tyynni. Yhteinen kohtaaminen luo elämää, saaja
auttaa antajaa ja toisinpäin. Jospa Jumala puhuttelee meitä siinä, miten
suhtaudumme erilaisiin ihmisiin, eri uskontoihin ja kulttuureihin.
Löytäisimmekö Jeesuksen paremmin, jos etsisimme häntä sellaisista paikoista,
missä hän syntyi. Alhaalta käsin. Mikä on se keto, jossa voimme kuulla enkelten
laulun, talli jossa ilo syntyy?
”Jeesus
tuli köyhäksi, jotta me rikastuisimme hänen köyhyydestään” (2. Kor 8:9). Tässä
ei puhuta aineellisesta rikkaudesta, vaan hengellisestä. Pahin köyhyys on
hengettömyyttä. Tätä köyhyyttä poistamaan tuli Jumalan Poika. Hän tuli juuri
siksi, koska kukaan ei ole oman onnensa seppä, koska emme ole kohtalomme
yksinvaltiaita. Iankaikkinen kohtalomme on Jumalan varassa.
Ottakaamme sydämen rikkaudeksi joulun lahja virren sanoin rukoillen: ”Ah Herrani, mun Jeesuksein, tee asunnokses sydämein. Mua älä hylkää tuskassa, vaan vahvista ain uskossa.”
Ottakaamme sydämen rikkaudeksi joulun lahja virren sanoin rukoillen: ”Ah Herrani, mun Jeesuksein, tee asunnokses sydämein. Mua älä hylkää tuskassa, vaan vahvista ain uskossa.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti