Joh. 16:5-15
Jeesus
sanoi: Nyt minä menen hänen luokseen, joka on
minut lähettänyt. Kukaan teistä ei kysy minulta, minne minä menen, vaan
sydämenne on täynnä murhetta sen johdosta, mitä teille sanoin. Mutta minä sanon
teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei
Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet
luoksenne, ja hän tulee ja paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa,
mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio. Synti on siinä, että ihmiset
eivät usko minuun, vanhurskaus tulee julki siinä, että minä menen Isän luo
ettekä te enää näe minua, ja tuomio on siinä, että tämän maailman ruhtinas on
tuomittu.
Paljon enemmänkin minulla olisi teille
puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. Kun Totuuden
Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa
nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin, että hän saa minulta sen,
minkä hän teille ilmoittaa.”
En yleensä
halua nostaa saarnoissani esiin yksittäisiä henkilöitä negatiivisessa mielessä.
Mutta yksi ansaitsee tulla huomioiduksi, sillä kisaahan hän maailman
vaikutusvaltaisimmasta virasta. Arvannette henkilön? - Mr. Donald Trump.
Satuin pari
viikkoa sitten näkemään vanhan twiitin, jossa Trump ihmetteli oman alueensa
viileää säätä: ”Missä ihmeessä on ilmastonmuutos, sillä täällähän on ihan ****
kylmä!” Siihen eräs somettaja antoi älykkään vastauksen: ”Minä söin hyvin
kotonani tänään, missä ihmeessä on maailman nälänhätä?”
Niin. Se
mitä koemme henkilökohtaisesti, tässä ja nyt, ei tarkoita sen olevan
absoluuttinen totuus. Ilmastonmuutos on fakta, vaikka väliin sattuisikin pari kylmää
talvea. Keskimääräinen lämpötila maapallolla nousee, vaikkei sitä kotiovelta
huomaa. Nälänhätä on totta, vaikka K-Perälässä ja Salessa sapuskaa
toivakkalaisille riittäisikin.
Samaa
keskustelua käydään hengellisyyden tasolla. Monet sanovat, että ”näytä minulle
Jumala, eihän sellaista satuolentoa ole!” Tämä argumentti on yhtä kehno kuin
Trumpin ilmastotietämys. Jumalan olemassaolo ei nimittäin ratkea tältä
paikalta, tässä seisten, ei puoleen eikä toiseen. Minun oma henkilökohtainen
kokemukseni ei määritä suurta Jumalaa. Mikäli minulla on huono ajanjakso
elämässäni ja usko horjuu, se ei tarkoita, etteikö Kaikkivaltias toimisi.
Toinen saa rukousvastauksen, minä en – onko toisen kokemus silloin epäaito?
Tämänkaltainen ajattelu on sekä lapsellista että itsekästä. Narsistisessa
maailmassa taivaan Isäkin hyppii pillimme mukaan. Kirkot kituvat länsimaissa.
Samalla kuitenkin kristittyjen määrä kasvaa Latinalaisessa Amerikassa,
Afrikassa ja Aasiassa. Olisi moukkamaista väittää Euroopan tilanteen nojalla,
ettei uskolla ole mitään merkitystä ihmisille. Sillä nimittäin on – tutkimusten
mukaan entistä enemmän. Ja sitä paitsi, ei suomalaisten uskonnollisuus ole
mihinkään hävinnyt. Se on vain muuttanut muotoaan ja yhä hakee sitä.
Pintatasolta näkee juuri sen minkä tilaa: pinnan.
Mitä
todellisuutta katselemme kotioviltamme? Näkyykö sydämen porteilta Jumalaa vai
ei?
Jumalan läsnäolo ja poissaolo on kristillisen uskon ytimessä. Siis se jännite, että toisaalta koemme hänet vahvasti elämässämme ja toisaalta usein niinkin, että onkohan ihmistä suurempaa edes olemassa. Jumala on, Jumalaa ei ole. Kristillistä ajattelua leimaa nämä ääripäät.
Raamatunhistoria
kertoo saman. Eedenin paratiisissa Jumala käyskentelee ihmismäisesti pitkin
puutarhaa. Abrahamin ja Mooseksen aikaan hän näyttäytyy pilvessä tai palavassa
pensaassa. Jerusalemin temppelissä hänen sijansa oli kaikkein pyhimmässä, jossa
ylipappi kävi kerran vuodessa. Jeesus puolestaan sanoi, että Isän näkemiseen
riittää se, että on nähnyt hänet: ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän.”
Kokemus Jumalasta tulee Raamatussa abstraktimmaksi, mitä pidemmälle sitä lukee.
Konkretia, kuten Jumalan kävely metsän siimeksessä, hengellistyy. Kohtaaminen
yliluonnollisen kanssa liittyy enemmän sisäiseen maailmaan – ”Jumalan
valtakunta on sisäisesti teissä.”
Kuultu
evankeliumi kertoo myös läsnäolon ja poissaolon jännitteestä. Jeesus sanoo:
”Teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla
luoksenne.” Jeesuksen poistuminen oli opetuslapsille hyödyksi. Jeesus oli
läsnä, kohta poissa.
Olisihan se
ollut mukavaa pitää Jeesus täällä näihin päiviin asti, eikö? Homman juju oli
kuitenkin, että Jeesuksen piti nimenomaan lähteä. Muuten hän ei olisi voinut
toimia yhtä voimallisesti Pyhässä Hengessä. Ruumiillisena olentona hän olisi
ollut sidottuna yhteen paikkaan. Mutta mikä tärkeintä: opetuslasten uskosta
olisi jäänyt paljon puuttumaan. Aivan kuten lasten on tarkoitus aikuistua,
oppia pärjäämään omillaan, Jeesuksen piti jättää opetuslapset. Hän lähti pois,
jotta saattoi puhutella heidän sydämiään. Näin he joutuivat kasvutielle, jossa
tapahtui monenlaista. Alkukristittyjen sisäinen vakaumus oli hämmästyttävää:
usko kasvoi suuremmaksi kuin Jeesuksen elinaikana. Se aikuistui.
Aiemmin heiltä
puuttui ymmärrys. Jeesuksen ennustus kävi toteen: ”Paljon enemmänkin minulla
olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan. Kun
Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden…”
Mitä tämä
kaikki tarkoittaa meille?
Jeesuksen
läsnäolo kuuluu ehdottomasti kristityn vaellukseen. Mutta myös tunne Herran
poissaolosta. Tarvitsemme sitä kasvuksi. Usko ei yksinkertaisesti kasva, jos
siihen ei kuulu taistelua. Herra ei tarkoita pahaa, vaikka välillä sisäinen
tyhjyys iskee. Päinvastoin: ”Teille on hyödyksi, että minä menen pois.”
Kummallista kyllä, Jeesuksen poissaolo voi kääntyä suuremmaksi uskoksi.
Toiseksi
Jeesuksen läsnäolo on hengellistä. Sitä varten on Pyhä Henki. Hän kirkastaa
sydämiimme Kristusta. Nyt kun ensi yönä Suomen pikkuleijonat pelaavat
maailmanmestaruudesta, niin Pyhää Henkeä voisi leikkisästi kutsua Jeesuksen
”pakkipariksi”. Hän ei toimi yksin. Koko joukkue toimii maailmassamme,
elämässämme ja seurakunnassamme: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Miten
sitten Jeesuksen läsnäoloa ja uskoa vahvistetaan?
Nyt tulemme
luterilaisen kirkkomme aarteiden lähelle. Ajattelemme nimittäin ”etten osaakaan
uskoa”. Toisin sanoen: Minä uskon sen, etten osaa omasta voimastani uskoa. Kun
maailma hehkuttaa sitä, että ”osaan kaiken”, ”pystyn kaikkeen yksin” niin
Jumalan lapsi sanoo: ”en osaa kaikkea.” Jumalan lapsi tunnustaa, että hän tekee
virheitä ja että Jumala tekee hänen puolestaan paljon. Taivaan kansalainen
tiedostaa vajavaisuutensa ja on avoin sille, että Jumalan Henki voi muuttaa
niitä asenteita, joita pidän tällä hetkellä kiveen hakattuina.
Pelkästään
oma järki voi johtaa meidät ”trumpimaiseen”, kapeaan, maailmankuvaan. Siksi tarvitsemme Pyhää
Henkeä, joka avartaa mieltä ja auttaa uskomaan.
Ensi vuonna tulee kuluneeksi
500 vuotta uskonpuhdistuksen alkamisesta. Tuskin hienommin voi selittää edellä
sanottua ja Pyhän Hengen tehtävää kuin Martti Luther teki vuonna 1529
ilmestyneessä Vähässä katekismuksessaan: ”Minä uskon, etten voi omasta
järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä
hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin
välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut
oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee,
pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa
oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja
jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja
kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille
uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.”
Tahdotko sinä uskoa tämän?
Tahdotko sinä uskoa tämän?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti