Joku on
laskenut, että pelkästään Uudessa testamentissa kehotetaan iloitsemaan ja
riemuitsemaan 73 kertaa. Se on paljon se! Kristittyjen pyhä kirja ei ole siis
mikään synkistelyn manuaali vaan ilon oppikirja. Siksi sen ydinsisältöä
kutsutaan evankeliumiksi, ilosanomaksi.
Apostoli
Paavali antaa hyvän esimerkin kristillisestä ilosta. Vankisellinsä kurjuudesta
käsin hän silti tahtoo rohkaista uskonystäviään Filippissä näin heille
kirjoittaen: ”Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa!” (4:4).
Vietämme
tänään Jubilate-sunnuntaita. Suomennettuna kyseessä on riemupyhä. Se on saanut
nimensä päivän Psalmista: ”Kohota Jumalalle riemuhuuto, maa, riemuitkaa, maan
asukkaat!” (66:1). Nyt on riemuhuudon aika!
Meitä
kristittyjä kutsutaan iloon ja riemuun. Se on kehotus, suoranainen käsky
huutomerkin kera! Ilo on tahtotila, päätöstä olla iloinen siitä, mitä Jumalan
lapsena on ja mitä on häneltä lahjaksi saanut. Pääsiäisaika on ennen kaikkea
ilon aikaa. Syvin ilo nousee siitä, että hauta on tyhjä ja kuoleman valta on
voitettu – Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi!
Jopa silloin kun oma elämä on umpikujassa kuin Paavalilla vankityrmässä, silti voi löytää ilon. Sisäisen ilon. Paras ilo on se, minkä Jumala voi antaa suoraan sydämeen. Juuri tätä on usko ja taivasten valtakunta perimmältään: se on vanhurskautta, rauhaa ja ILOA, jotka Pyhä Henki antaa (Room 14:17).
Jopa silloin kun oma elämä on umpikujassa kuin Paavalilla vankityrmässä, silti voi löytää ilon. Sisäisen ilon. Paras ilo on se, minkä Jumala voi antaa suoraan sydämeen. Juuri tätä on usko ja taivasten valtakunta perimmältään: se on vanhurskautta, rauhaa ja ILOA, jotka Pyhä Henki antaa (Room 14:17).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti